Skibe jeg har sejlet med
i perioden 1974 til 1986

 

 

M/S Siena var det første skib jeg sejlede med fra 26/8-74 til 16/2-75

Havne på Vestafrika hvor vi kom
Dakar Senegal, Monrovia Liberia, Abidjan, Côte d'Ivoire, tema harbour, Lomé‎ harbour. Cotonou Harbour, Lagos, Apapa Ports Nigeria og sidst men ikke mindst Douala Camaroon
 

 

 

 

 

M/S Alamede var så mit andet skib her var jeg fra 4/3-75 til 21/7-75
det meste af tiden lå vi på reden ved lagos Nigeria, jeg blev sejlet i land med lodsbåd for at rejse hjem mens skibet forblev yderlig 2 måneder på reden. dengang lå der hen ved 400 skibe og ventede på at komme i havn
 
     
M/S Simba fra ØK flåden var det første skib hvor jeg sejlede på dækket som dæksdreng, her lærte jeg en masse om at passe et skib efter gamle metoder. jeg sejlede på M/S 'Simba fra den31/12-75 til den 19/3-76 mellem Nordeuropa og Vestafrika

Billeder fra den tur kan ses her

Warri nigeria nåde vi ikke pga. lavvande i floden lå vi for anker på floden længer nede ca .her og ventede på slæbebåde men de nåde ikke frem inden vandstaden i floden var for lav så vi måtte vende om og sejle til Lagos, Apapa Ports for at omlaste

 
     
Henriette isa er det skib jeg sejlede med i kortest tid 8/4-76 til 5/7/76. skibet var godt nok lille
Skibet har haft mange navne gennem tiden.
http://www.merchantships-international.at/BIRKENWALD_IMO6910867.pdf
Rabat, Sale Marokko
     
Kaspar sif var det skib som jeg sejlede med i længst tid nemlig fra den 29/7-76 og helt frem til 2/5-77

jeg var med ombord da skibet ramte grunden stødningen i st. George's cannal den 5. december 1976 hvor skibet fik en flænge på over en meter under vandlinjen
Ulykke statistik 1976

 
 
     

M/S Olivia Mærsk
en bulk carrier som jeg sejlede med i perioden
28/8-7717/3-78
hvor vi kom vidt omkring fra split i Jugoslavien nu kroatien. vi hentede sand fra Marokko og sejlede det til Holland (Delft) sejlede med kul fra Europa og til usa (Philadelphia, Pennsylvania) for så at laste korn til Brasilien hvor vi sejlede 1000sm op af amazon floden til
Manaus - AM
for derefter at hente foderstoffer længer syd på ved santos og en lille havneby ved navn
Paranaguá - PR og derfra til Santos - SP samt flere andre ture

 
     
M/T Henning Mærsk som sammen med Marie Mærsk hentede det første Olie ind fra Nordsøen fra Danmarks første olieboreplatform
jeg sejlede som Afløser på denne gamle og godt rustende Tanker i en kort periode fra den 26/4-78 til den 2/6-78
da jeg kun manglede 1 måned i at blive befaren matros passede det helt fin med en så kort tur og så en god sommer hjemme inden næste langtfarts tur.
 
     

Det første skib hvor jeg var matros var m/s Hille Frellsen,
jeg sejlede med skibet fra 27/8-78 til 28/2-79
dette skib var det første hvor jeg var gennem Zues kanalen.

 
     
M/S Charlottenborg (tidligere m/s Afrika dansk-fransk)
Jeg sejlede med dette vidunderlige skib, først i en meget kort periode under navnet m/s Afrika                      22/8-79 til 3/9-79
under navnet M/S Charlottenborg         4/9-79 til 2/4-80

I den periode Malede vi selv alt inden bords fra orange til blå og hvid, hver morgen hentede vi sand fra lageret ude under bakken og slæbte det over dækslasten og hen til hvor der nu skulle sandblæses på dagen det være sig lige fra master, luger, kraner, skorsten, aptering og ned til mindste skrue mm.
vi sejlede mellem St. John's, Newfoundland i Canada via Panama kanalen  til
Valparaiso, Chile med mange havne under vejs

 
M/T Jeppesen Mærsk
Jeg sejlede med skibet i perioden 10/6-80 til 21/12-80 hvor jeg gik i land for at læse til navigatør på Københavns navigations skole
Tankskib: JEPPESEN MÆRSK
BRT 33134,10         NRT 19091,76
(Længde 206,37 m        Bredde 32,24 m        Dybde 17,72 m
Byggenr 206, År 1976
Ved Kaldnes Mek. Verksted A/S

Tønsberg, Norge

 
     
     
M/S Mercandian Governor
se også http://www.faergejournalen.dk/hal-knu/Kraka.htm

var det første skib hvor jeg sejlede som styrmand. det var i fast rutefart mellem Hamburg og Harwich med få afstikker til Esbjerg. På dette skiv oplevede jeg nok den værste gyngetur til søs jeg har været udsat for da vi i vindstyrke 10 fra NV. mistede alt motorkraft i tyskebugt lige efter at vi havde smidt lods ved elbe1. Vi nåde lige at få smidt to anker 1sm fra at drive på grund, vi lå og ruskede i ankerklæderne i 16 timer inden at der kunne komme 2 slæbebåde ud og hente os i land, i den periode var hele lasten på dækket total smadret, men inden ombord var kommet noget til.
 
     
M/S Mercandian Importer III var mit første skin som 1'styrmand, skibet sejlede mellem nord Europa og Nordafrika i middelhavet vi kom i en del Algireste Oran, Algeriet

 
     
M/S Mercandian Ocean var en nybygning som jeg var med til at hente fra værft i Frederikshavn, hvorfra vi skulle sejle til polen efter lastbiler til Kina, og derefter åbne en rute mellem Japan og Kina. At få lov til at sejle på Kina i 1985 var ikke mange forundt og det var lidt af en oplevelse at se Kina på det tidspunkt  

 

 

 

M/S Mercandian Diplomat blev mit sidste skib inden jeg blev landkrappe og fik job i land.